S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

29 ianuarie 2018  15:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

Paleontologii au descoperit cea de a 11-a fosilă de Archaeopteryx, osemintele vechi de 150 de milioane de ani fiind cele mai vechi atribuite acestui gen intermediar.

Descoperirea - făcută publică în această săptămână în publicaţia PeerJ - i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să facă mai uşor diferenţa între dinozaurii cu trăsături aviare şi rudelor lor cele mai apropiate.

Fosila a fost găsită în rocă veche în valea râului Altmühl din nordul Bavariei. Stratul din care a fost excavat specimenul datează din Jurasicul târziu.

„Specimenele de Archaeopteryx sunt acum cunoscute din trei tipuri distincte de roci, care acoperă o perioadă de aproximativ 1 milion de ani”, a declarat Oliver Rauhut, profesor şi paleontolog la universitatea Ludwig-Maximilian din Munchen într-un comunicat de presă.

Genul Archaeopteryx descrie un grup de dinozauri care au reprezentat un pod evolutiv între dinozaurii cu pene şi păsările moderne. Noua descoperire relevă mai multe trăsături unice, extinzând şi mai mult diversitatea unui grup deja variat.

„Printre altele, osemintele relevă faptul că Archaeopteryx era foarte similar cu dinozaurii prădători avansaţi în multe aspecte”, a spus Rauhut.

Diferenţierea între genul intermediar şi rudele sale cele mai apropiate, dinozaurii teropozi şi primele păsări, rămâne una dificilă. Oamenii de ştiinţă cred însă că analiza efectuată asupra celui de al 11-lea specimen de Archaeopteryx oferă o cale mai sigură de a identifica membrii genului.

Deşi oamenii de ştiinţă ar putea avea acum o sarcină mai uşoară în identificarea membrilor Archaeopteryx, genul rămâne o colecţie neobişnuit de variată. Unii oameni de ştiinţă sugerează că diversitatea este un rezultat al polimorfismului intraspecific, o variaţie în cadrul fiecărei specii. Alţii susţin că natura variată a grupului este un produs al experimentării evolutive.

„Gradul mare de variaţie în special în ceea ce priveşte dinţii este izbitor - pentru că niciunul dintre specimene nu are acelaşi tip de dentiţie ca un altul, ceea ce ar putea reflecta diferenţele de dietă. Este ceva care aminteşte foarte mult de cazul faimos al cintezelor lui Darwin din Galapagos, care aveau o variaţie remarcabilă a ciocului”, a spus Rauhut.

Unii oameni de ştiinţă cred că aceste specii de tranziţie de dinozauri cu aspect de pasăre este posibil să-şi fi dezvoltat caracteristicile unice pe mai multe insule.

„În acest caz, fosilele de Archaeopteryx ar putea reprezenta un grup de specii, o analogie din Jurasic cu cintezele lui Darwin”, a mai spus Rauhut.
200 DE ANI DE LA NAŞTEREA LUI ION IONESCU DE LA BRAD. Banca Naţională a României lansează, astăzi, în circuitul numismatic, o monedă din argint cu tema 200 de ani de la naşterea lui Ion Ionescu de la Brad. [ Citeste mai departe ]

22 iunie 2018

MERKEL, FORŢATĂ SĂ GĂSEASCĂ O SOLUŢIE LA NIVEL EUROPEAN ÎN PRIVINŢA MIGRANŢILOR. Doi din cinci germani vor ca şefa executivului federal, Angela Merkel, să demisioneze în urma disputei din interiorul guvernului cu privire la gestionarea migranţilor la frontierele ţării, indică un sondaj dat publicităţii astăzi, preluat de DPA. [ Citeste mai departe ]

22 iunie 2018

NU ŞTIE DE MODIFICĂRILE ULTERIOARE FĂCUTE ÎN COMISIA IORDACHE. Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, susţine că proiectele de lege privind modificarea Codului Penal şi a Codului de Procedură Penală au plecat de la Ministerul Justiţiei fiind puse în acord doar cu directivele europene privind confiscarea extinsă şi prezumţia de nevinovăţie şi că nu ştie de modificările ulterioare făcute în Comisia Iordache şi contestate de societatea civilă, de opoziţie şi de preşedintele Klaus Iohannis. [ Citeste mai departe ]

22 iunie 2018

PRIMUL SAT TURISTIC DIN ROMÂNIA. Noaptea de Sânziene este sărbătorită în satul turistic Şirnea, comuna braşoveană Fundata, printr-o serie de manifestări care încep sâmbătă, la ora 18.00, potrivit organizatorilor evenimentului. [ Citeste mai departe ]

22 iunie 2018

DIN NOU INUNDAŢII ÎN VAIDEENI. Pompierii au intervenit, în ultimele 24 de ore, în 22 de localităţi din 14 judeţe şi municipiul Bucureşti. ANM a emis 80 de atenţionări şi avertizări meteorologice de vremea rea. [ Citeste mai departe ]

Străzi inundate şi maşini blocate în apă, după ploaia din Capitală

Ploaia din cursul acestei dimineţi a provocat inundaţii pe străzile mai multor sectoare ale... [ Citeste mai departe ]

MFP sprijină transporii rutieri printr-o schemă de ajutor de stat

Guvernul a aprobat joi, la propunerea MFP, Memorandumul care prevede încadrarea schemei de ajutor... [ Citeste mai departe ]

Nicio săptămână fără gafe de protocol

Incident de protocol la inaugurarea Consulatului Estoniei de la Constanţa. Steagul Republicii... [ Citeste mai departe ]

Simona n-a câştigat. A confirmat!

Până astăzi refrenul cârcotaşilor a fost: o fi ea numărul unu mondial, dar n-a câştigat nici un... [ Citeste mai departe ]

Piază rea - Camilla Lackberg

Deşi aflat departe de agitaţia metropolei suedeze, orăşelul Fjällbacka este din nou scenă unor întâmplări stranii.

Lumea Disney, tema de anul acesta a celui mai mare festival de sculpturi în nisip din lume