Juice pleacă spre Jupiter în 2022

20 iunie 2019  10:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Juice pleacă spre Jupiter în 2022

Sonda europeană Juice, care va studia planeta Jupiter şi sateliţii acoperiţi cu gheaţă ai acesteia, va fi lansată în 2022 de o rachetă Ariane, posibil cu un lansator din gama Ariane 6, a anunţat Agenţia Spaţială Europeană (ESA).

Aceasta va fi prima misiune spaţială europeană ce va avea ca destinaţie Jupiter, cea mai mare planetă din Sistemul Solar. În prima zi a Salonului internaţional de aeronautică şi industrie spaţială, organizat la Bourget, ESA a semnat un contract cu compania Arianespace pentru a demara această ambiţioasă misiune de explorare. „Vom utiliza fie actuala rachetă Ariane 5, fie lansatorul de nouă generaţie Ariane 6” (în versiunea A64, cu patru propulsoare), a precizat preşedintele executiv al Arianespace, Stephane Israel. „Vom lucra la ambele lansatoare şi imediat ce compatibilitatea lui Ariane 6 va fi stabilită, vom putea să facem trecerea către noul lansator, dacă ESA va fi de acord”, a adăugat el.

Sonda Juice (JUpiter ICy moons Explorer), ce va fi lansată la jumătatea anului 2022 din Guyana Franceză, va călători timp de şapte ani şi jumătate în spaţiu, beneficiind de impulsurile gravitaţionale furnizate de Terra, Venus şi Marte, înainte de a ajunge în proximitatea lui Jupiter. Sonda se va plasa pe o orbită în jurul uriaşei planete gazoase în octombrie 2029. Juice va rămâne pe acea orbită timp de trei ani pentru a monitoriza planeta Jupiter şi pentru a realiza studii aprofundate ce vizează trei dintre cei mai mari sateliţi îngheţaţi ai acesteia (Ganymede, Europa şi Callisto), care au potenţialul de a deţine oceane interne sub calotele lor de gheaţă. „Juice va avea o importanţă capitală pentru a determina potenţialul locuibil al corpurilor cereşti ce prezintă oceane potenţiale, dincolo de planeta noastră”, a subliniat Gunther Hasinger, directorul departamentului de programe ştiinţifice din cadrul ESA.

Dacă acest calendar se va derula conform aşteptărilor, misiunea ar trebui să se încheie în iunie 2033. O altă veste bună pentru racheta Ariane 6, al cărei zbor inaugural este prevăzut pentru 2020: compania americană de comunicaţii Viasat, care ar trebui să lanseze unul dintre sateliţii săi ViaSat-3 cu o rachetă Ariane 5, a optat pentru un model Ariane 64, „pentru a profita de o plasare pe orbită ce va permite o ascensiune mai rapidă”, a anunţat Stephane Israel. „De aceea, Viasat ar putea să folosească Ariane 6 încă din 2021, devenind astfel primul client comercial care va folosi Ariane A64”, a adăugat el. Operatorul de sateliţi Eutelsat „a semnat deja contracte de lansare cu A64, dar acestea vor fi implementate mai târziu”, a reamintit Stephane Israel. Pentru Dave Ryan, preşedintele Diviziei Spaţiu şi Reţele Comerciale din cadrul Viasat, citat într-un comunicat, „Ariane 64 este un lansator foarte competitiv, care integrează caracteristici-cheie pentru a asigura o lansare fiabilă şi mai rentabilă a satelitului ViaSat-3”.

Colecţionarul Daea