Inel în jurul planetei Haumea

12 octombrie 2017  17:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Inel în jurul planetei Haumea

Inelele, despre care se crede că sunt apanajul planetelor gigantice, se democratizează. Pentru prima dată astronomii au descoperit unul în jurul unei planete pitice care orbitează la aproape 8 miliarde de kilometri de soare, dincolo de Neptun.

"Descoperirea noastră arată că există mult mai multă diversitate şi imaginaţie în sistemul nostru solar decât se credea", a explicat pentru AFP Bruno Sicardy, astrofizician la Observatorul din Paris şi coautor al unui studiu publicat miercuri în Nature.

Sistemul nostru solar conţine opt planete - Mercur, Venus, Terra, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun (din care ultimele patru sunt considerate gigantice) - şi cinci planete pitice - Pluto, Ceres, Eris, Makemake şi Haumea.

Multă vreme s-a crezut că inelele reprezintă atributul exclusiv al celor patru planete gigantice. Cele mai celebre sunt cele ale lui Saturn.

Haumea tocmai şi l-a dezvăluit însă pe al său, în faţa a nu mai puţin de 12 telescoape. Fericita proprietară a inelului este una dintre planetele pitice care populează profunzimile sistemului solar, în centura Kuiper. Descoperită în 2004, ea orbitează la aproape 8 miliarde km de soare, dincolo de Neptun.

Micuţa Haumea este unul dintre corpurile cele mai rapide din sistemul solar, efectuând o rotaţie completă în jurul propriei axe în mai puţin de patru ore.

"Din cauza rotaţiei sale foarte rapide, ea s-a alungit", explică Bruno Sicardy, căpătând forma unui trabuc de 2.320 km lungime.

Încercând să afle mai mult despre acest curios corp celest, unul dintre cele mai mari din centura Kuiper, o echipă europeană a calculat că Haumea va trece prin faţa unei stele la 21 ianuarie 2017.

Profitând de această oportunitate, astronomii au întors 12 telescoape în această direcţie, având drept obiectiv să stabilească mărimea plutoidului plecând de la umbra proiectată.

"Ea este mai mare şi mai densă decât ne imaginam", spune Bruno Sicardy, care este şi profesor la Universitatea Pierre şi Marie Curie. Dar "cel mai surprinzător este faptul că am descoperit un inel dens", adaugă el. Este o premieră pentru o planetă pitică şi o premieră pentru un corp situat dincolo de orbita lui Neptun.

"Este un inel cu adevărat dens, compact, precum cele ale lui Saturn", a subliniat astronomul.

În 2013, astronomii au observat un inel în jurul lui Chariklo, un corp stâncos din familia Centaurilor instalat cel mai aproape de Terra, între Saturn şi Uranus.

Acum ştim că "Chariklo nu este o pasăre rară" şi că inele planetare par "în cele din urmă mai degrabă obişnuite".

Echipa de astronomi a putut, de asemenea, să stabilească densitatea planetei pitice. Ea ar fi compusă din multă gheaţă şi puţină rocă.

"Se crede că dincolo de Neptun gheaţa devine atât de solidă că nu mai poate forma miliardele de particule care compun un inel", a explicat cercetătorul. "Asta scutură un pic ideea că inelele nu pot exista decât dacă gheaţa este casantă din cauza apropierii de Soare", a adăugat el.

Se ştie deja că această planetă pitică are doi sateliţi. Pentru cercetător, prezenţa lor dovedeşte că Haumea, numită astfel după o zeitate din Hawaii, a intrat în coliziune cu un alt corp ceresc. "Ipoteza cea mai plauzibilă ar fi că inelul s-a format în acel moment", potrivit cercetătorului.

25 septembrie 2018

TEMPERATURILE VOR FI CU 4 - 8 GRADE MAI COBORÂTE. Meteorologii au emis o informare meteo valabilă până joi dimineaţă, anunţând frig, vânt puternic şi brumă timpurie în toată ţara. Temperaturile vor fi cu 4 - 8 grade mai coborâte decât valorile normale ale acestei perioade. De joi, vremea se încălzeşte uşor. [ Citeste mai departe ]

25 septembrie 2018

EVACUĂRI. Un puternic incendiu a izbucnit în noaptea de luni spre marţi în regiunea Toscana din nordul Italiei, ceea ce a dus la evacuarea a aproximativ 500 de persoane ca măsură de precauţie, au anunţat media italiene, citate de AFP. Nu au fost raportate decese sau personae rănite, dar oficialităţile se tem că flăcările vor ajunge în curând în zonele locuite. [ Citeste mai departe ]

25 septembrie 2018

DOSARUL VIOLENŢELOR DIN 10 AUGUST. Parchetul General anunţă că este necesară declasificarea unor documente privind intervenţia jandarmilor la protestul din 10 august, pentru ca actele să poată fi consultate de părţile din dosarul instrumentat de procurorii militari. Precizările vin în contextul afirmaţiilor din cadrul audierilor de la Senat. [ Citeste mai departe ]

25 septembrie 2018

ARTĂ CONTEMPORANĂ. Şase galerii de artă din România participă, în perioada 27-30 septembrie, la târgul de artă Viennacontemporary, care va reuni, sub acoperişul Marx Halle, 118 galerii din 27 de ţări. [ Citeste mai departe ]

25 septembrie 2018

SPITALUL NU LE PLĂTEŞTE ACEST SERVICIU. Ginecologii din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Vaslui nu mai fac întreruperi de sarcină la cerere în unitatea sanitară. Principalul motiv îl constituie neplata acestui serviciu, potrivit Mediafax. [ Citeste mai departe ]

Pacient suspect de febră tifoidă, dus la Victor Babeş

Un bărbatul, care venea din Guineea cu o aeronavă Turkish Airlines preluată din Istanbul, a fost... [ Citeste mai departe ]

Michael Kors plăteşte 2,12 miliarde pentru casa de modă Versace

Compania designerului american Michael Kors a anunţat, marţi că a achiziţionat casa de modă... [ Citeste mai departe ]

Performanţă la parcare

Un conducător auto este autorul unei „performanţe” care nu stă chiar la îndemâna oricărui şofer…... [ Citeste mai departe ]

Rechizitoriul lui Giuliani și „greaua moștenire” democrată a Deep State

Maiorul George încearcă să ne convingă că faţă de mesajul răposatului McCain, scrisoarea lui... [ Citeste mai departe ]

În ape adânci - Paula Hawkins

Nel Abbott este moartă. E ultima dintr-un lung şir de femei înghiţite de apele întunecate ale râului.

Diamant roz „intens”, scos la licitaţie de Christie’s