Inel în jurul planetei Haumea

12 octombrie 2017  17:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Inel în jurul planetei Haumea

Inelele, despre care se crede că sunt apanajul planetelor gigantice, se democratizează. Pentru prima dată astronomii au descoperit unul în jurul unei planete pitice care orbitează la aproape 8 miliarde de kilometri de soare, dincolo de Neptun.

"Descoperirea noastră arată că există mult mai multă diversitate şi imaginaţie în sistemul nostru solar decât se credea", a explicat pentru AFP Bruno Sicardy, astrofizician la Observatorul din Paris şi coautor al unui studiu publicat miercuri în Nature.

Sistemul nostru solar conţine opt planete - Mercur, Venus, Terra, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun (din care ultimele patru sunt considerate gigantice) - şi cinci planete pitice - Pluto, Ceres, Eris, Makemake şi Haumea.

Multă vreme s-a crezut că inelele reprezintă atributul exclusiv al celor patru planete gigantice. Cele mai celebre sunt cele ale lui Saturn.

Haumea tocmai şi l-a dezvăluit însă pe al său, în faţa a nu mai puţin de 12 telescoape. Fericita proprietară a inelului este una dintre planetele pitice care populează profunzimile sistemului solar, în centura Kuiper. Descoperită în 2004, ea orbitează la aproape 8 miliarde km de soare, dincolo de Neptun.

Micuţa Haumea este unul dintre corpurile cele mai rapide din sistemul solar, efectuând o rotaţie completă în jurul propriei axe în mai puţin de patru ore.

"Din cauza rotaţiei sale foarte rapide, ea s-a alungit", explică Bruno Sicardy, căpătând forma unui trabuc de 2.320 km lungime.

Încercând să afle mai mult despre acest curios corp celest, unul dintre cele mai mari din centura Kuiper, o echipă europeană a calculat că Haumea va trece prin faţa unei stele la 21 ianuarie 2017.

Profitând de această oportunitate, astronomii au întors 12 telescoape în această direcţie, având drept obiectiv să stabilească mărimea plutoidului plecând de la umbra proiectată.

"Ea este mai mare şi mai densă decât ne imaginam", spune Bruno Sicardy, care este şi profesor la Universitatea Pierre şi Marie Curie. Dar "cel mai surprinzător este faptul că am descoperit un inel dens", adaugă el. Este o premieră pentru o planetă pitică şi o premieră pentru un corp situat dincolo de orbita lui Neptun.

"Este un inel cu adevărat dens, compact, precum cele ale lui Saturn", a subliniat astronomul.

În 2013, astronomii au observat un inel în jurul lui Chariklo, un corp stâncos din familia Centaurilor instalat cel mai aproape de Terra, între Saturn şi Uranus.

Acum ştim că "Chariklo nu este o pasăre rară" şi că inele planetare par "în cele din urmă mai degrabă obişnuite".

Echipa de astronomi a putut, de asemenea, să stabilească densitatea planetei pitice. Ea ar fi compusă din multă gheaţă şi puţină rocă.

"Se crede că dincolo de Neptun gheaţa devine atât de solidă că nu mai poate forma miliardele de particule care compun un inel", a explicat cercetătorul. "Asta scutură un pic ideea că inelele nu pot exista decât dacă gheaţa este casantă din cauza apropierii de Soare", a adăugat el.

Se ştie deja că această planetă pitică are doi sateliţi. Pentru cercetător, prezenţa lor dovedeşte că Haumea, numită astfel după o zeitate din Hawaii, a intrat în coliziune cu un alt corp ceresc. "Ipoteza cea mai plauzibilă ar fi că inelul s-a format în acel moment", potrivit cercetătorului.

13 decembrie 2017

TURIŞTII SĂ EVITE TRASEELE DE CREASTĂ. Salvamontiştii din judeţul Hunedoara atrag atenţia asupra riscului crescut de avalanşă în masivele Retezat şi Parâng, din cauza faptului că vremea s-a încălzit, iar zăpada de pe creste o poate lua uşor la vale, mai ales că în anumite zone este semnalat şi un fenomen de inversiune termică. [ Citeste mai departe ]

13 decembrie 2017

DECIZIA LUI TRUMP PRIVIND IERUSALIMUL. Regele Salman al Arabiei Saudite a declarat, astăzi, în deschiderea sesiunii anuale a Majlis al-Shura (adunarea consultativă saudită), că palestinienii au dreptul de a face din Ierusalimul de Est capitala statului la care aceştia aspiră, transmite AFP. [ Citeste mai departe ]

13 decembrie 2017

MUTATĂ DISCIPLINAR LA TÂRGU MUREŞ PENTRU 6 LUNI. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis, astăzi, ca judecătoarea Camelia Bogdan să fie reprimită în magistratură. [ Citeste mai departe ]

13 decembrie 2017

PIESA SALVATĂ ESTE INCOMPLETĂ. O brăţară dacică de aur, descoperită săptămâna trecută la Optaşi Măgura, din judeţul Olt, este autentică şi este confecţionată, în proporţie de 86%, din aur natural. Obiectul ar fi aparţinut unui reprezentant de elită din acea perioadă. [ Citeste mai departe ]

13 decembrie 2017

CONFISCAŢI ŞI PREDAŢI UNUI OCOL SILVIC. Poliţiştii din Suceava au confiscat aproape 400 de pomi de Crăciun şi au amendat două firme cu câte 5.000 de lei pentru nerespectarea legislaţiei în domeniul operaţiunilor cu material lemnos, în urma unei acţiuni pentru prevenirea şi combaterea delictelor silvice, conform IGPR. [ Citeste mai departe ]

Sicriul Regelui Mihai a ajuns în România

Sicriul cu trupul Regelui Mihai a fost adus, astăzi, în România, cu o aeronavă militară, iar... [ Citeste mai departe ]

Procedura de publicare a listelor debitorilor va fi modificată

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală modifică şi completează „Procedura de publicare a... [ Citeste mai departe ]

Dragoste cu năbădăi

O avocată din Baroul Iaşi a cerut judecătorilor emiterea unui ordin de protecţie împotriva unui... [ Citeste mai departe ]

Regele a murit, trăiască Regina!

Regele a murit, trăiască Regina! - pot spune românii, precum francezii în vremurile în care nu-şi... [ Citeste mai departe ]

Regina roşie - Philippa Gregory

„Regina roşie”, al doilea roman din ciclul dedicat Războiului celor Două Roze, îmbogăţeşte galeria de femei puternice şi influente creată de Philippa Gregory, cu o figură emblematică pentru istoria Angliei: lady Margaret Beaufort, femeia ale cărei ambiţie, inteligenţă şi curaj au dus la întemeierea dinastiei Tudor.

Chrstie’s: „Salvator Mundi”, cumpărat de Ministerul Culturii din Emiratele Arabe Unite