Inel în jurul planetei Haumea

12 octombrie 2017  17:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Inel în jurul planetei Haumea

Inelele, despre care se crede că sunt apanajul planetelor gigantice, se democratizează. Pentru prima dată astronomii au descoperit unul în jurul unei planete pitice care orbitează la aproape 8 miliarde de kilometri de soare, dincolo de Neptun.

"Descoperirea noastră arată că există mult mai multă diversitate şi imaginaţie în sistemul nostru solar decât se credea", a explicat pentru AFP Bruno Sicardy, astrofizician la Observatorul din Paris şi coautor al unui studiu publicat miercuri în Nature.

Sistemul nostru solar conţine opt planete - Mercur, Venus, Terra, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun (din care ultimele patru sunt considerate gigantice) - şi cinci planete pitice - Pluto, Ceres, Eris, Makemake şi Haumea.

Multă vreme s-a crezut că inelele reprezintă atributul exclusiv al celor patru planete gigantice. Cele mai celebre sunt cele ale lui Saturn.

Haumea tocmai şi l-a dezvăluit însă pe al său, în faţa a nu mai puţin de 12 telescoape. Fericita proprietară a inelului este una dintre planetele pitice care populează profunzimile sistemului solar, în centura Kuiper. Descoperită în 2004, ea orbitează la aproape 8 miliarde km de soare, dincolo de Neptun.

Micuţa Haumea este unul dintre corpurile cele mai rapide din sistemul solar, efectuând o rotaţie completă în jurul propriei axe în mai puţin de patru ore.

"Din cauza rotaţiei sale foarte rapide, ea s-a alungit", explică Bruno Sicardy, căpătând forma unui trabuc de 2.320 km lungime.

Încercând să afle mai mult despre acest curios corp celest, unul dintre cele mai mari din centura Kuiper, o echipă europeană a calculat că Haumea va trece prin faţa unei stele la 21 ianuarie 2017.

Profitând de această oportunitate, astronomii au întors 12 telescoape în această direcţie, având drept obiectiv să stabilească mărimea plutoidului plecând de la umbra proiectată.

"Ea este mai mare şi mai densă decât ne imaginam", spune Bruno Sicardy, care este şi profesor la Universitatea Pierre şi Marie Curie. Dar "cel mai surprinzător este faptul că am descoperit un inel dens", adaugă el. Este o premieră pentru o planetă pitică şi o premieră pentru un corp situat dincolo de orbita lui Neptun.

"Este un inel cu adevărat dens, compact, precum cele ale lui Saturn", a subliniat astronomul.

În 2013, astronomii au observat un inel în jurul lui Chariklo, un corp stâncos din familia Centaurilor instalat cel mai aproape de Terra, între Saturn şi Uranus.

Acum ştim că "Chariklo nu este o pasăre rară" şi că inele planetare par "în cele din urmă mai degrabă obişnuite".

Echipa de astronomi a putut, de asemenea, să stabilească densitatea planetei pitice. Ea ar fi compusă din multă gheaţă şi puţină rocă.

"Se crede că dincolo de Neptun gheaţa devine atât de solidă că nu mai poate forma miliardele de particule care compun un inel", a explicat cercetătorul. "Asta scutură un pic ideea că inelele nu pot exista decât dacă gheaţa este casantă din cauza apropierii de Soare", a adăugat el.

Se ştie deja că această planetă pitică are doi sateliţi. Pentru cercetător, prezenţa lor dovedeşte că Haumea, numită astfel după o zeitate din Hawaii, a intrat în coliziune cu un alt corp ceresc. "Ipoteza cea mai plauzibilă ar fi că inelul s-a format în acel moment", potrivit cercetătorului.
  • in cultura
  • bani

20 octombrie 2017

TÂRG DE JOBURI VINERI ŞI SÂMBĂTĂ. Vineri şi sâmbătă, la Sala Palatului din Bucureşti, are loc târgul de carieră Angajatori de TOP, cu 5000 de oportunităţi de carieră şi 100 de companii. [ Citeste mai departe ]

20 octombrie 2017

EXTREMA-DREAPTĂ VREA PORTOFOLIUL INTERNELOR. Tânărul lider conservator Sebastian Kurz a fost mandatat oficial de preşedintele Alexander Van der Bellen cu formarea noului guvern de la Viena, transmite AFP. [ Citeste mai departe ]

20 octombrie 2017

SE APROPRIE LANŢUL DE PAR PENTRU BLAGA. Procurorii DNA au cerut, vineri, la ultimul termen de la Tribunalul Bucureşti, condamnarea la închisoare cu executare pentru fostul preşedinte PDL, Vasile Blaga, în dosarul de trafic de influenţă, după ce a ajutat două societăţi să obţină contracte la instituţii ale statului în schimbul sponsorizării partidului. În plus, procurorii au cerut şi confiscarea sumei de 700.000 de euro şi menţinerea sechestrului asigurator pe bunurile politicianului. [ Citeste mai departe ]

20 octombrie 2017

91 DE REPREZEENTAŢII ÎN 16 SPAŢII. Ediţia a 27-a a Festivalului Naţional de Teatru se deschide oficial azi cu spectacolul eveniment "Hamlet | Collage", după William Shakespeare, în regia lui Robert Lepage, producţie a Teatrului Naţiunilor din Moscova, care va fi prezentat la Sala Mare a Teatrului Naţional "I. L. Caragiale" din Bucureşti. [ Citeste mai departe ]

20 octombrie 2017

Poliţiştii de frontiera din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit într-un container sosit în Portul Constanţa Sud Agigea din Turcia peste 730.000 pachete de ţigări, susceptibile a fi contrafăcute, în valoare de peste 7.300.000 lei. [ Citeste mai departe ]

35 de decese din cauza rujeolei

Un nou deces din cauza rujeolei s-a înregistrat în această săptămână, la Braşov. Numărul... [ Citeste mai departe ]

Poşta Române se reorganizează în centre regionale de profit

Un grup de lucru format din angajaţi ai Companiei Naţionale Poşta Române (CNPR) din toată ţara va... [ Citeste mai departe ]

Selfie la racla cu moaşte

Din 10 persoane care aşteaptă să se închine la racla cu moaştele Sfintei Parascheva, la Catedrala... [ Citeste mai departe ]

Adio, dar rămân cu tine!

Un nou slalom printre „telegramele” zilei ne poartă prin teritoriul încărcat de mistere al... [ Citeste mai departe ]

Avocatul rebel - John Grisham

Sebastian Rudd este un avocat al apărării. Are un birou pe roţi, într-o dubă securizată, condusă de juristul/bodyguardul/colegul şi fostul său client, Partner. Rudd are un băiat şi o fostă soţie, avocat şi ea, cu care duce un război permanent.

Diana Ross, premiată pentru întreaga carieră