Inel în jurul planetei Haumea

12 octombrie 2017  17:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Inel în jurul planetei Haumea

Inelele, despre care se crede că sunt apanajul planetelor gigantice, se democratizează. Pentru prima dată astronomii au descoperit unul în jurul unei planete pitice care orbitează la aproape 8 miliarde de kilometri de soare, dincolo de Neptun.

"Descoperirea noastră arată că există mult mai multă diversitate şi imaginaţie în sistemul nostru solar decât se credea", a explicat pentru AFP Bruno Sicardy, astrofizician la Observatorul din Paris şi coautor al unui studiu publicat miercuri în Nature.

Sistemul nostru solar conţine opt planete - Mercur, Venus, Terra, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun (din care ultimele patru sunt considerate gigantice) - şi cinci planete pitice - Pluto, Ceres, Eris, Makemake şi Haumea.

Multă vreme s-a crezut că inelele reprezintă atributul exclusiv al celor patru planete gigantice. Cele mai celebre sunt cele ale lui Saturn.

Haumea tocmai şi l-a dezvăluit însă pe al său, în faţa a nu mai puţin de 12 telescoape. Fericita proprietară a inelului este una dintre planetele pitice care populează profunzimile sistemului solar, în centura Kuiper. Descoperită în 2004, ea orbitează la aproape 8 miliarde km de soare, dincolo de Neptun.

Micuţa Haumea este unul dintre corpurile cele mai rapide din sistemul solar, efectuând o rotaţie completă în jurul propriei axe în mai puţin de patru ore.

"Din cauza rotaţiei sale foarte rapide, ea s-a alungit", explică Bruno Sicardy, căpătând forma unui trabuc de 2.320 km lungime.

Încercând să afle mai mult despre acest curios corp celest, unul dintre cele mai mari din centura Kuiper, o echipă europeană a calculat că Haumea va trece prin faţa unei stele la 21 ianuarie 2017.

Profitând de această oportunitate, astronomii au întors 12 telescoape în această direcţie, având drept obiectiv să stabilească mărimea plutoidului plecând de la umbra proiectată.

"Ea este mai mare şi mai densă decât ne imaginam", spune Bruno Sicardy, care este şi profesor la Universitatea Pierre şi Marie Curie. Dar "cel mai surprinzător este faptul că am descoperit un inel dens", adaugă el. Este o premieră pentru o planetă pitică şi o premieră pentru un corp situat dincolo de orbita lui Neptun.

"Este un inel cu adevărat dens, compact, precum cele ale lui Saturn", a subliniat astronomul.

În 2013, astronomii au observat un inel în jurul lui Chariklo, un corp stâncos din familia Centaurilor instalat cel mai aproape de Terra, între Saturn şi Uranus.

Acum ştim că "Chariklo nu este o pasăre rară" şi că inele planetare par "în cele din urmă mai degrabă obişnuite".

Echipa de astronomi a putut, de asemenea, să stabilească densitatea planetei pitice. Ea ar fi compusă din multă gheaţă şi puţină rocă.

"Se crede că dincolo de Neptun gheaţa devine atât de solidă că nu mai poate forma miliardele de particule care compun un inel", a explicat cercetătorul. "Asta scutură un pic ideea că inelele nu pot exista decât dacă gheaţa este casantă din cauza apropierii de Soare", a adăugat el.

Se ştie deja că această planetă pitică are doi sateliţi. Pentru cercetător, prezenţa lor dovedeşte că Haumea, numită astfel după o zeitate din Hawaii, a intrat în coliziune cu un alt corp ceresc. "Ipoteza cea mai plauzibilă ar fi că inelul s-a format în acel moment", potrivit cercetătorului.
AVERSE TORENŢIALE, VIJELII, DESCĂRCĂRI ELECTRICE ŞI IZOLAT GRINDINĂ. Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis o atenţionare cod galben de ploi şi furtuni, valabilă în 31 de judeţe, pe durata zilei de vineri, precum şi o informare meteo privind perioade scurte de timp cu instabilitate atmosferică accentuată în restul teritoriului. [ Citeste mai departe ]

21 iunie 2018

„PÂNĂ ACUM, NICIO ŢARĂ” TERŢĂ NU ŞI-A MANIFESTAT INTENŢIA DE A PARTICIPA. Uniunea Europeană are în vedere înfiinţarea în state terţe a unor „platforme regionale de debarcare” a migranţilor salvaţi pe mare, a declarat comisarul european pentru migraţii, Dimitris Avramopoulos, într-o conferinţă de presă la Bruxelles, transmite AFP. [ Citeste mai departe ]

21 iunie 2018

DOSARUL ANGAJĂRILOR FICTIVE DE LA DGASPC TELEORMAN. Judecătorii au încheiat deliberările în primă instanţă în dosarul angajărilor fictive de la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Teleorman, în care Liviu Dragnea este acuzat de instigare la abuz în serviciu. [ Citeste mai departe ]

21 iunie 2018

11 ZILE DE MUZICĂ LIVE. Timp de 11 zile, în perioada 21 iunie-1 iulie, Cluj este gazda Festivalului Jazz in the Park. Deschiderea oficială va avea loc la Opera Maghiară din Cluj cu concertul Juan de Marcos Afro Cuban All Stars. [ Citeste mai departe ]

21 iunie 2018

LA DOUĂ ZILE DUPĂ UN ALT JAF. Un bărbat îmbrăcat în haine de culoare închisă şi care purta ochelari, a ameninţat-o, astăzi, cu arma, pe o casieră a unei bănci din Cluj-Napoca şi i-a cerut bani. [ Citeste mai departe ]

Străzi inundate şi maşini blocate în apă, după ploaia din Capitală

Ploaia din cursul acestei dimineţi a provocat inundaţii pe străzile mai multor sectoare ale... [ Citeste mai departe ]

Placebo pentru inflaţie

Băncile centrale care vor să îşi atingă ţinta de inflaţie ar trebui să ia în considerare simplul... [ Citeste mai departe ]

Nicio săptămână fără gafe de protocol

Incident de protocol la inaugurarea Consulatului Estoniei de la Constanţa. Steagul Republicii... [ Citeste mai departe ]

Simona n-a câştigat. A confirmat!

Până astăzi refrenul cârcotaşilor a fost: o fi ea numărul unu mondial, dar n-a câştigat nici un... [ Citeste mai departe ]