Exclusiv AZI

Inefabilul mozartian

25 ianuarie 2018  15:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Inefabilul mozartian

In memoriam Wolfgang Amadeus Mozart. Personalitatea lui Wolfgang Amadeus Mozart – altfel spus pătrimea de mileniu trăită sub lumina soarelui Vienei - creează obligaţii. Parcă fiecare dintre noi simte datoria să mai adauge ceva la tot ce s-a spus, s-a scris, s-a interpretat pornind de la Mozart.

Wolfgang Amadeus Mozart este cel mai renumit geniu al muzicii, din toate timpurile. Steaua muzicii şi-a petrecut anii cei mai creativi şi cei mai încărcaţi de succes în Viena, în perioada cuprinsă între Baroc şi revoluţie. Multe dintre punctele de atracţie ale Vienei sunt şi locuri istorice amprentate de personalitatea lui Mozart. Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart s-a născut în 27 ianuarie 1756, în Salzburg. La vârsta de cinci ani scria prima sa compoziţie muzicală. Cu ocazia unei călătorii la Viena, în anul 1762, copiii Mozart au interpretat piese muzicale în Sala Oglinzilor, la Palatul  Schönbrunn, în faţa Mariei Thereza. După concert, Wolferl i-a sărit în braţe împărătesei, a îmbrăţişat-o şi a sărutat-o. Vestea copilului-minune era pe buzele tuturor.

În anul 1768, Maria Thereza îi acorda copilului de doisprezece ani o audienţă la Hofburg, reşedinţa Habsburgilor. În toamna anului 1781, Mozart dădea în acelaşi loc un concert în onoarea ducelui de Württemberg. Îşi petrecea seara de Crăciun a aceluiaşi an, cu Împăratul Josef al II-lea, fiul Mariei Thereza, în apartamentele imperiale. Mozart s-a stins din viaţă în data de 5 decembrie 1791, la Viena.

A-l înţelege pe Mozart presupune ideea de continuitate. Cum s-a înţeles mai bine lumea mozartiană? Sensibilitatea, erudiţia şi înţelepciunea se îmbină într-o emoţionantă antantă. Anul acesta, se împlinesc 262 de ani de la naşterea marelui compozitor, supranumit de biografii săi „un autor popular la scară planetară”.

„Partea cea mai extraordinară a vieţii lui Mozart este copilăria sa; amănuntul acesta poate fi plăcut filosofului sau artistului… fericirea  sa consta în a căuta terţe la pian şi nimic nu-i producea o bucurie mai mare ca atunci când  găsea acest interval armonios. La vârsta  de patru ani, tatăl său a început să-l înveţe, aproape în joacă, câteva menuete şi alte bucăţi muzicale. Era o fire simţitoare. I se întâmpla adesea, chiar de zece ori pe zi, să spună persoanelor care se ocupau de el: „Mă iubiţi mult?”.

Se poate considera, în principiu, că se prezintă destul de liberă deosebirea de caracteristici şi destinaţie între creaţiile mozartiene denumite de autor casaţiuni, serenade sau divertismente. Aceasta provine din existenţa ambiguităţii termenilor de mişcare utilizaţi şi varietăţii alcătuirii acestor suite, aşa cum se prezintă asemenea creaţii din punct de vedere instrumental sau al componenţei părţilor. Spre finalul secolului al XVIII-lea, se utilizau aceste denumiri mai ales pentru a identifica lucrări muzicale din ceea ce numim astăzi „sfera ambientalului”. În ceea ce priveşte divertismentul, probabil că se poate totuşi presupune că denumirea corespunde unui cadru mai puţin strict social decât cel al casaţiunii, unde elementul subliniat este cel protocolar. Mozart, totuşi, păstreză un climat expresiv greu de indentificat dincolo de anumite aspecte, determinate de prezenţa instrumentelor de suflat sau mixajul sonorităţilor împreună cu coardele, ceea ce conduce uneori spre un limbaj orchestral apropiat de simfonie. Dorinţa de a realiza  anume departajări ne este îndeplinită de marcările relaţiilor sonore, adesea de factură camerală, pentru unele din acele partituri denumite „divertimenti” adică muzică prezentată cu anumite prilejuri, cu mai multe sau mai puţine piese ce alcătuiesc succesiunea obişnuită a ansamblului, succesiune în general precedată de un moment iniţial de avertizare, adeseori apropiat de genul de marşului. Muzica acestui Divertimento în Si bemol major, K. 186 a fost compusă de Mozart în timpul călătoriei italiene, la Milano în 1773. Formaţia de suflători la care apelează autorul (suflători de lemn, alămuri) reflectă perioada de trecere a condiţiilor existenţei compozitorului de la ambianţa Salzburgului anilor 1769 spre viaţa socială mai plină de vivacitate a Vienei anilor 1773, în care artistul a sperat că descoperă o mentalitate mai liberală a relaţiilor cu cei capabili a-l aprecia la justa valoare pentru muzica scrisă, în care divertismentele captau bunăvoinţa ascultătorilor. Rossini spusese cândva, ceea ce rimează cu muzica acestor divertismente, că Mozart este „bucuria tinereţii”.

Concertul nr. 6 în Si bemol major este cel cu care Mozart îşi sărbătoreşte, la Salzburg, în ianuarie 1776, împlinirea vârstei de 20 de ani. Dacă apreciem numărul mare al partiturilor compuse în acest moment – aproape treizeci! printre care şi celebra Serenadă „Haffner” – observăm că artistul nu este un simplu tânăr care încheie perioada adolescenţei. Intuind spiritul epocii, el a devenit deja compozitorul preferat, dorit şi apreciat de contemporanii săi. De altfel, acest consens rimează şi cu vârsta, în caracteristicile unei muzici galante şi spirituale, aşa cum sunt aceste partituri. Comparativ cu Concertul nr. 5, această nouă lucrare are un plus de invenţie melodică şi cultivă farmecul adresării instrumentale. Poate că proporţiile mai reduce ale celor trei mişcări contribuie, de asemenea, la alura tinerească şi accesibilă a discursului. După prima parte – Allegro aperto -, el se dovedeşte mai personal în cantabilitatea tempoului lent care urmează – Andante un poco adagio. Există aici un anume fel de cânt uşor liber – putem spune un poco rubato? -  care place deosebit de mult firilor sensibile. Ca şi în alte creaţii ale sale, Mozart nu oboseşte ci, dimpotrivă, rezervă pentru final surpriza nesecatei sale inventivităţi. Sub structura jucăuşă a rondoului rapid, artistul ascunde numeroase capcane – nu numai pentru interpret ci şi pentru ascultători – ce dovedesc bogata sa imaginaţie ritmică care se însoţeşte cu melosul accesibil a temei principale. Un joc ? Poate, dar , ca întotdeauna la Mozart, jocul este răspunsul la întrebările grave ale perfecţiunii ca ideal.

 Muzica ambientală a divertismentelor, cassaţiunilor şi serenadelor cunoaşte încă, la sfârşitul secolului al XVIII-lea, o perioadă de răspândire, corespunzând ca utilitate mai ales vieţii protocolare a serbărilor de la curţile nobiliare. Din punct de vedere  componistic, suntem în faţa unor forme de tranziţie spre simfonie, în care succesiunea părţilor aparţine încă suitei, iar variantele orchestrale sunt încă aleatorii, vădind unele preferinţe pentru instrumentele de suflat. Situată între muzica de distracţie, de dans şi cea de ascultat, Serenada va supravieţui ca gen, păstrată cu o tendinţă spre ultima ipostază şi în secolul următor, la compozitorii romantici. Pentru Mozart, acest gen a reprezentat un prilej de a se manifesta mai liber, pe linia fanteziei sale, atingând de-a lungul timpului perfecţiunea în unele dintre opusuri, cum ar fi serenadele „Haffner”, „Lodron” sau „Eine kleine Nachtmusik”. Primele partituri din acest gen – este şi cazul Serenadei nr. 4, în re major K.203 – aparţin finalului perioadei de la Salzburg. Lucrarea a fost compusă în vara anului 1774, pentru necesităţile curţii prinţului de Coloredo. Ea îmbină pulsul dansurilor la modă cu lirismul caracteristic serenadei şi jocul spiritual al replicilor şoptite într-un tempo alert. Mai puţin cunoscută melomanilor, această muzică are meritul de a ne dezvălui că Mozart, în „timpul liber” dintre două capodopere, îşi exersa  geniul cu micile trouvailluri  de-o clipă. Dar, este vorba de clipe preţioase, de mărgăritare care, în opera altor compozitori, ar fi strălucit. Altfel spus, muzica lui Mozart, aparţinând  zonelor de penumbră, nu aşteaptă decât să fie ascultată, spre bucuria tuturor. Căci, nu există o altă variantă în creaţiile sale, dincolo de perfecţiunea rostirii.

În cuprinsul Serenadei nr. 4, urmărim mai multe momente ce se succed de-a lungul celor şapte părţi ale lucrării: Andante maestuoso-Allegro assai; Andante; Menuet; Allegro; Menuet; Andante; Menuet-Prestissimo. Nu vă rămâne decât să vă întoarceţi în timp, acum două secole  şi mai bine, pentru a simţi cu imaginaţia atmosfera „timpului pierdut şi regăsit”. 

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • actualitate
  • intro2
SE MENŢINE RISCUL RIDICAT DE INCENDIU. Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Elenă că se menţine riscul ridicat de incendiu pentru mai multe regiuni din ţară. [ Citeste mai departe ]

20 august 2018

AZI Prin Lume

OFICIAL ÎI MERGE BINE. Grecia a ieşit oficial din programul de asistenţă financiară, după 8 ani de austeritate, reforme şi venituri diminuate. În această perioadă, Atena a împrumutat 289 de miliarde de euro prin trei programe şi a implementat măsuri de austeritate care au făcut ca PIB-ul să scadă cu 25 la sută, iar pensiile şi salariile au scăzut cu o treime. [ Citeste mai departe ]

20 august 2018

AZI Stat de drept

SCOPUL A FOST STABILIREA UNOR MODALITĂŢI DE COOPERARE. Noul şef al Jandarmeriei Române, Cătălin Sindile, a mers, astăzi, la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, scopul fiind „stabilirea modalităţilor de cooperare pentru identificarea persoanelor care se pot face responsabile de comiterea violenţelor la miting”, anunţă Parchetul General. [ Citeste mai departe ]

20 august 2018

AZI În cultură

21 AUGUST-16 SEPTEMBRIE. Cele mai bune filme lansate anul acesta şi o retrospectivă de filme româneşti vor putea fi urmărite pe Insula Artelor din Parcul Al. I. Cuza, în perioada 21 august - 16 septembrie, în cadrul celei de a VI-a ediţii a evenimentului „Cinema în aer liber”". [ Citeste mai departe ]

20 august 2018

AZI Prin ţară

COPIII AU FOST ADUŞI LA SOL. 19 turişti, între care şi copii, au rămas blocaţi la patru metri înălţime, în telecabina de la Dealul Cetăţii, care facilitează accesul spre Cetatea Deva, pompierii alpinişti din cadrul ISU Hunedoara intervenind pentru a-i aduce în siguranţă la sol. Copiii au fost deja aduşi la sol. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Roman, Braşov şi Iaşi se luptă pentru titlul de „Capitala Tineretului din România” 2019-2020

Roman, Braşov şi Iaşi se luptă pentru titlul de „Capitala Tineretului din România” 2019-2020

Roman, Braşov şi Iaşi sunt cele trei municipii calificate în finala programului „Capitala... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Peste 75.000 de maşini noi înmatriculate în primele 7 luni ale anului

Peste 75.000 de maşini noi înmatriculate în primele 7 luni ale anului

Aproximativ 75.300 de autoturisme noi au fost înmatriculate în România, în primele şapte luni ale... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Tricoaie în loc de tricouri

Tricoaie în loc de tricouri

Cosmin Butuza, secretar de stat în cadrul Ministerului Tineretului şi Sportului, a folosit,... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Cum era să declanşeze Fifor al treilea război mondial

Cum era să declanşeze Fifor al treilea război mondial

„Fiţi tari!” (slăbănogilor) – i-a îndemnat Iohannis pe liberali, convins că în forma la care i-a... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

După faptă și răsplată - Gillian Flynn

Eroina acestei povestiri este o aşa-zisă clarvăzătoare, fostă prostituată, care ajunge la o clientă pe nume Susan, o femeie bogată şi nefericită, dornică de un strop de dramă în viaţa ei perfectă.

[ Vezi toate ]

Magazin

Gunoi adus de valuri pe plajele din Mexic

Gunoi adus de valuri pe plajele din Mexic

O cantitate uriaşă de deşeuri, în special plastic, a ajuns pe plaja staţiunii Cabo San Lucas din... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Cum ne ferim de înţepăturile tigrului de platan

Cum ne ferim de înţepăturile tigrului de platan

Înţepăturile tigrului de platan, o insectă care s-a dezvoltat din cauza căldurii şi a plantării... [ Citeste mai departe ]
Afcn small
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress