Exclusiv AZI

Inefabilul mozartian

25 ianuarie 2018  15:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Inefabilul mozartian

In memoriam Wolfgang Amadeus Mozart. Personalitatea lui Wolfgang Amadeus Mozart – altfel spus pătrimea de mileniu trăită sub lumina soarelui Vienei - creează obligaţii. Parcă fiecare dintre noi simte datoria să mai adauge ceva la tot ce s-a spus, s-a scris, s-a interpretat pornind de la Mozart.

Wolfgang Amadeus Mozart este cel mai renumit geniu al muzicii, din toate timpurile. Steaua muzicii şi-a petrecut anii cei mai creativi şi cei mai încărcaţi de succes în Viena, în perioada cuprinsă între Baroc şi revoluţie. Multe dintre punctele de atracţie ale Vienei sunt şi locuri istorice amprentate de personalitatea lui Mozart. Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart s-a născut în 27 ianuarie 1756, în Salzburg. La vârsta de cinci ani scria prima sa compoziţie muzicală. Cu ocazia unei călătorii la Viena, în anul 1762, copiii Mozart au interpretat piese muzicale în Sala Oglinzilor, la Palatul  Schönbrunn, în faţa Mariei Thereza. După concert, Wolferl i-a sărit în braţe împărătesei, a îmbrăţişat-o şi a sărutat-o. Vestea copilului-minune era pe buzele tuturor.

În anul 1768, Maria Thereza îi acorda copilului de doisprezece ani o audienţă la Hofburg, reşedinţa Habsburgilor. În toamna anului 1781, Mozart dădea în acelaşi loc un concert în onoarea ducelui de Württemberg. Îşi petrecea seara de Crăciun a aceluiaşi an, cu Împăratul Josef al II-lea, fiul Mariei Thereza, în apartamentele imperiale. Mozart s-a stins din viaţă în data de 5 decembrie 1791, la Viena.

A-l înţelege pe Mozart presupune ideea de continuitate. Cum s-a înţeles mai bine lumea mozartiană? Sensibilitatea, erudiţia şi înţelepciunea se îmbină într-o emoţionantă antantă. Anul acesta, se împlinesc 262 de ani de la naşterea marelui compozitor, supranumit de biografii săi „un autor popular la scară planetară”.

„Partea cea mai extraordinară a vieţii lui Mozart este copilăria sa; amănuntul acesta poate fi plăcut filosofului sau artistului… fericirea  sa consta în a căuta terţe la pian şi nimic nu-i producea o bucurie mai mare ca atunci când  găsea acest interval armonios. La vârsta  de patru ani, tatăl său a început să-l înveţe, aproape în joacă, câteva menuete şi alte bucăţi muzicale. Era o fire simţitoare. I se întâmpla adesea, chiar de zece ori pe zi, să spună persoanelor care se ocupau de el: „Mă iubiţi mult?”.

Se poate considera, în principiu, că se prezintă destul de liberă deosebirea de caracteristici şi destinaţie între creaţiile mozartiene denumite de autor casaţiuni, serenade sau divertismente. Aceasta provine din existenţa ambiguităţii termenilor de mişcare utilizaţi şi varietăţii alcătuirii acestor suite, aşa cum se prezintă asemenea creaţii din punct de vedere instrumental sau al componenţei părţilor. Spre finalul secolului al XVIII-lea, se utilizau aceste denumiri mai ales pentru a identifica lucrări muzicale din ceea ce numim astăzi „sfera ambientalului”. În ceea ce priveşte divertismentul, probabil că se poate totuşi presupune că denumirea corespunde unui cadru mai puţin strict social decât cel al casaţiunii, unde elementul subliniat este cel protocolar. Mozart, totuşi, păstreză un climat expresiv greu de indentificat dincolo de anumite aspecte, determinate de prezenţa instrumentelor de suflat sau mixajul sonorităţilor împreună cu coardele, ceea ce conduce uneori spre un limbaj orchestral apropiat de simfonie. Dorinţa de a realiza  anume departajări ne este îndeplinită de marcările relaţiilor sonore, adesea de factură camerală, pentru unele din acele partituri denumite „divertimenti” adică muzică prezentată cu anumite prilejuri, cu mai multe sau mai puţine piese ce alcătuiesc succesiunea obişnuită a ansamblului, succesiune în general precedată de un moment iniţial de avertizare, adeseori apropiat de genul de marşului. Muzica acestui Divertimento în Si bemol major, K. 186 a fost compusă de Mozart în timpul călătoriei italiene, la Milano în 1773. Formaţia de suflători la care apelează autorul (suflători de lemn, alămuri) reflectă perioada de trecere a condiţiilor existenţei compozitorului de la ambianţa Salzburgului anilor 1769 spre viaţa socială mai plină de vivacitate a Vienei anilor 1773, în care artistul a sperat că descoperă o mentalitate mai liberală a relaţiilor cu cei capabili a-l aprecia la justa valoare pentru muzica scrisă, în care divertismentele captau bunăvoinţa ascultătorilor. Rossini spusese cândva, ceea ce rimează cu muzica acestor divertismente, că Mozart este „bucuria tinereţii”.

Concertul nr. 6 în Si bemol major este cel cu care Mozart îşi sărbătoreşte, la Salzburg, în ianuarie 1776, împlinirea vârstei de 20 de ani. Dacă apreciem numărul mare al partiturilor compuse în acest moment – aproape treizeci! printre care şi celebra Serenadă „Haffner” – observăm că artistul nu este un simplu tânăr care încheie perioada adolescenţei. Intuind spiritul epocii, el a devenit deja compozitorul preferat, dorit şi apreciat de contemporanii săi. De altfel, acest consens rimează şi cu vârsta, în caracteristicile unei muzici galante şi spirituale, aşa cum sunt aceste partituri. Comparativ cu Concertul nr. 5, această nouă lucrare are un plus de invenţie melodică şi cultivă farmecul adresării instrumentale. Poate că proporţiile mai reduce ale celor trei mişcări contribuie, de asemenea, la alura tinerească şi accesibilă a discursului. După prima parte – Allegro aperto -, el se dovedeşte mai personal în cantabilitatea tempoului lent care urmează – Andante un poco adagio. Există aici un anume fel de cânt uşor liber – putem spune un poco rubato? -  care place deosebit de mult firilor sensibile. Ca şi în alte creaţii ale sale, Mozart nu oboseşte ci, dimpotrivă, rezervă pentru final surpriza nesecatei sale inventivităţi. Sub structura jucăuşă a rondoului rapid, artistul ascunde numeroase capcane – nu numai pentru interpret ci şi pentru ascultători – ce dovedesc bogata sa imaginaţie ritmică care se însoţeşte cu melosul accesibil a temei principale. Un joc ? Poate, dar , ca întotdeauna la Mozart, jocul este răspunsul la întrebările grave ale perfecţiunii ca ideal.

 Muzica ambientală a divertismentelor, cassaţiunilor şi serenadelor cunoaşte încă, la sfârşitul secolului al XVIII-lea, o perioadă de răspândire, corespunzând ca utilitate mai ales vieţii protocolare a serbărilor de la curţile nobiliare. Din punct de vedere  componistic, suntem în faţa unor forme de tranziţie spre simfonie, în care succesiunea părţilor aparţine încă suitei, iar variantele orchestrale sunt încă aleatorii, vădind unele preferinţe pentru instrumentele de suflat. Situată între muzica de distracţie, de dans şi cea de ascultat, Serenada va supravieţui ca gen, păstrată cu o tendinţă spre ultima ipostază şi în secolul următor, la compozitorii romantici. Pentru Mozart, acest gen a reprezentat un prilej de a se manifesta mai liber, pe linia fanteziei sale, atingând de-a lungul timpului perfecţiunea în unele dintre opusuri, cum ar fi serenadele „Haffner”, „Lodron” sau „Eine kleine Nachtmusik”. Primele partituri din acest gen – este şi cazul Serenadei nr. 4, în re major K.203 – aparţin finalului perioadei de la Salzburg. Lucrarea a fost compusă în vara anului 1774, pentru necesităţile curţii prinţului de Coloredo. Ea îmbină pulsul dansurilor la modă cu lirismul caracteristic serenadei şi jocul spiritual al replicilor şoptite într-un tempo alert. Mai puţin cunoscută melomanilor, această muzică are meritul de a ne dezvălui că Mozart, în „timpul liber” dintre două capodopere, îşi exersa  geniul cu micile trouvailluri  de-o clipă. Dar, este vorba de clipe preţioase, de mărgăritare care, în opera altor compozitori, ar fi strălucit. Altfel spus, muzica lui Mozart, aparţinând  zonelor de penumbră, nu aşteaptă decât să fie ascultată, spre bucuria tuturor. Căci, nu există o altă variantă în creaţiile sale, dincolo de perfecţiunea rostirii.

În cuprinsul Serenadei nr. 4, urmărim mai multe momente ce se succed de-a lungul celor şapte părţi ale lucrării: Andante maestuoso-Allegro assai; Andante; Menuet; Allegro; Menuet; Andante; Menuet-Prestissimo. Nu vă rămâne decât să vă întoarceţi în timp, acum două secole  şi mai bine, pentru a simţi cu imaginaţia atmosfera „timpului pierdut şi regăsit”. 

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro2
POATE FI DIFUZAT ÎN EMISIUNILE ELECTORALE. Spotul realizat de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pentru informarea alegătorilor privind referendumul este recomandat de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) radiodifuzorilor ca fiind de interes public. [ Citeste mai departe ]

22 mai 2019

AZI Prin Lume

PREMIERUL VOLODIMIR GROISMAN ŞI-A ANUNŢAT DEMISIA. Noul preşedinte ucrainean Volodimir Zelenski a convocat aseară, a doua zi după învestirea sa în funcţie, alegeri legislative anticipate pe 21 iulie, potrivit unui decret publicat pe site-ul preşedinţiei care oficializează dizolvarea Parlamentului. [ Citeste mai departe ]

22 mai 2019

AZI Stat de drept

SUSPENDAREA NU MAI POATE PRODUCE NICIUN EFECT. Curtea de Apel (CA) Alba Iulia a amânat pentru 28 mai pronunţarea asupra solicitării de constatare a lipsei de interes formulate, la termenul anterior, de avocatul lui Augustin Lazăr privind cererea de suspendare a procedurii de revocare din funcţia de procuror general, acţiune demarată de ministrul Justiţiei în octombrie anul trecut. [ Citeste mai departe ]

22 mai 2019

AZI În cultură

De trei ani încoa`, le picură-n auz, nestrămutat, argeșenilor dornici de ele. Pe parcursul unui festival coral internațional. Purtând meritat numele unui apreciat, regretat dirijor în domeniu, Emanoil Popescu. Acuma, vecinii bulgari l-au onorat cu trei coruri. Două de la Sofia și altu` din Burgas. Românii, cu șase. De la Topoloveni, Plopeni, Târgoviște și Ploiești, câte unu`. [ Citeste mai departe ]

22 mai 2019

AZI Prin ţară

DOUĂ VARIANTE LUATE ÎN CALCUL. Primăria Sfântu Gheorghe a anunţat că mai are disponibile locuri de cazare gratuită pentru pelerinii care vor merge la Şumuleu Ciuc pe 1 iunie, cu ocazia vizitei Papei Francisc. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

A murit Remus Opriş

A murit Remus Opriş

Fostul vicepreşedinte al PNŢCD, Remus Opriş, a murit aseară la vârsta de 60 de ani, potrivit unui... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

OECD  sfătuieşte statele membre să evite războiul comercial

OECD sfătuieşte statele membre să evite războiul comercial

Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) şi-a revizuit prognozele leegate de... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

„Suceava sau Hunedoara?”, asta-i întrebarea

„Suceava sau Hunedoara?”, asta-i întrebarea

Premierul Viorica Dăncilă a spus, în timpul unei conferinţe de presă în Frasin, judeţul Suceava,... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Iliescu, între Mitterrand și procurorii lui Lazăr

Iliescu, între Mitterrand și procurorii lui Lazăr

Cu exact 25 de ani în urmă, Ion Iliescu făcea o vizită oficială de trei zile în Franța, la... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

La hotelul Bertram (Miss Marple) - Agatha Christie

Când Miss Marple vine în vacanţă la Londra, găseşte la hotelul Bertram ceea ce caută: decor tradiţional, servicii impecabile, brioşe pregătite ca pe vremuri şi amintirile copilăriei.

[ Vezi toate ]

Magazin

Restaurantele lui Jamie Oliver sunt în faliment

Restaurantele lui Jamie Oliver sunt în faliment

Lanţul de restaurante al celebrului chef britanic Jamie Oliver a intrat în faliment, punând în... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Discuţii pe marginea unei legi a vaccinării

Discuţii pe marginea unei legi a vaccinării

Ministrul Sorina Pintea a precizat că încă sunt discuţii privind o lege a vaccinării însă, pentru... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress