Exclusiv AZI

Inefabilul mozartian

25 ianuarie 2018  15:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Inefabilul mozartian

In memoriam Wolfgang Amadeus Mozart. Personalitatea lui Wolfgang Amadeus Mozart – altfel spus pătrimea de mileniu trăită sub lumina soarelui Vienei - creează obligaţii. Parcă fiecare dintre noi simte datoria să mai adauge ceva la tot ce s-a spus, s-a scris, s-a interpretat pornind de la Mozart.

Wolfgang Amadeus Mozart este cel mai renumit geniu al muzicii, din toate timpurile. Steaua muzicii şi-a petrecut anii cei mai creativi şi cei mai încărcaţi de succes în Viena, în perioada cuprinsă între Baroc şi revoluţie. Multe dintre punctele de atracţie ale Vienei sunt şi locuri istorice amprentate de personalitatea lui Mozart. Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart s-a născut în 27 ianuarie 1756, în Salzburg. La vârsta de cinci ani scria prima sa compoziţie muzicală. Cu ocazia unei călătorii la Viena, în anul 1762, copiii Mozart au interpretat piese muzicale în Sala Oglinzilor, la Palatul  Schönbrunn, în faţa Mariei Thereza. După concert, Wolferl i-a sărit în braţe împărătesei, a îmbrăţişat-o şi a sărutat-o. Vestea copilului-minune era pe buzele tuturor.

În anul 1768, Maria Thereza îi acorda copilului de doisprezece ani o audienţă la Hofburg, reşedinţa Habsburgilor. În toamna anului 1781, Mozart dădea în acelaşi loc un concert în onoarea ducelui de Württemberg. Îşi petrecea seara de Crăciun a aceluiaşi an, cu Împăratul Josef al II-lea, fiul Mariei Thereza, în apartamentele imperiale. Mozart s-a stins din viaţă în data de 5 decembrie 1791, la Viena.

A-l înţelege pe Mozart presupune ideea de continuitate. Cum s-a înţeles mai bine lumea mozartiană? Sensibilitatea, erudiţia şi înţelepciunea se îmbină într-o emoţionantă antantă. Anul acesta, se împlinesc 262 de ani de la naşterea marelui compozitor, supranumit de biografii săi „un autor popular la scară planetară”.

„Partea cea mai extraordinară a vieţii lui Mozart este copilăria sa; amănuntul acesta poate fi plăcut filosofului sau artistului… fericirea  sa consta în a căuta terţe la pian şi nimic nu-i producea o bucurie mai mare ca atunci când  găsea acest interval armonios. La vârsta  de patru ani, tatăl său a început să-l înveţe, aproape în joacă, câteva menuete şi alte bucăţi muzicale. Era o fire simţitoare. I se întâmpla adesea, chiar de zece ori pe zi, să spună persoanelor care se ocupau de el: „Mă iubiţi mult?”.

Se poate considera, în principiu, că se prezintă destul de liberă deosebirea de caracteristici şi destinaţie între creaţiile mozartiene denumite de autor casaţiuni, serenade sau divertismente. Aceasta provine din existenţa ambiguităţii termenilor de mişcare utilizaţi şi varietăţii alcătuirii acestor suite, aşa cum se prezintă asemenea creaţii din punct de vedere instrumental sau al componenţei părţilor. Spre finalul secolului al XVIII-lea, se utilizau aceste denumiri mai ales pentru a identifica lucrări muzicale din ceea ce numim astăzi „sfera ambientalului”. În ceea ce priveşte divertismentul, probabil că se poate totuşi presupune că denumirea corespunde unui cadru mai puţin strict social decât cel al casaţiunii, unde elementul subliniat este cel protocolar. Mozart, totuşi, păstreză un climat expresiv greu de indentificat dincolo de anumite aspecte, determinate de prezenţa instrumentelor de suflat sau mixajul sonorităţilor împreună cu coardele, ceea ce conduce uneori spre un limbaj orchestral apropiat de simfonie. Dorinţa de a realiza  anume departajări ne este îndeplinită de marcările relaţiilor sonore, adesea de factură camerală, pentru unele din acele partituri denumite „divertimenti” adică muzică prezentată cu anumite prilejuri, cu mai multe sau mai puţine piese ce alcătuiesc succesiunea obişnuită a ansamblului, succesiune în general precedată de un moment iniţial de avertizare, adeseori apropiat de genul de marşului. Muzica acestui Divertimento în Si bemol major, K. 186 a fost compusă de Mozart în timpul călătoriei italiene, la Milano în 1773. Formaţia de suflători la care apelează autorul (suflători de lemn, alămuri) reflectă perioada de trecere a condiţiilor existenţei compozitorului de la ambianţa Salzburgului anilor 1769 spre viaţa socială mai plină de vivacitate a Vienei anilor 1773, în care artistul a sperat că descoperă o mentalitate mai liberală a relaţiilor cu cei capabili a-l aprecia la justa valoare pentru muzica scrisă, în care divertismentele captau bunăvoinţa ascultătorilor. Rossini spusese cândva, ceea ce rimează cu muzica acestor divertismente, că Mozart este „bucuria tinereţii”.

Concertul nr. 6 în Si bemol major este cel cu care Mozart îşi sărbătoreşte, la Salzburg, în ianuarie 1776, împlinirea vârstei de 20 de ani. Dacă apreciem numărul mare al partiturilor compuse în acest moment – aproape treizeci! printre care şi celebra Serenadă „Haffner” – observăm că artistul nu este un simplu tânăr care încheie perioada adolescenţei. Intuind spiritul epocii, el a devenit deja compozitorul preferat, dorit şi apreciat de contemporanii săi. De altfel, acest consens rimează şi cu vârsta, în caracteristicile unei muzici galante şi spirituale, aşa cum sunt aceste partituri. Comparativ cu Concertul nr. 5, această nouă lucrare are un plus de invenţie melodică şi cultivă farmecul adresării instrumentale. Poate că proporţiile mai reduce ale celor trei mişcări contribuie, de asemenea, la alura tinerească şi accesibilă a discursului. După prima parte – Allegro aperto -, el se dovedeşte mai personal în cantabilitatea tempoului lent care urmează – Andante un poco adagio. Există aici un anume fel de cânt uşor liber – putem spune un poco rubato? -  care place deosebit de mult firilor sensibile. Ca şi în alte creaţii ale sale, Mozart nu oboseşte ci, dimpotrivă, rezervă pentru final surpriza nesecatei sale inventivităţi. Sub structura jucăuşă a rondoului rapid, artistul ascunde numeroase capcane – nu numai pentru interpret ci şi pentru ascultători – ce dovedesc bogata sa imaginaţie ritmică care se însoţeşte cu melosul accesibil a temei principale. Un joc ? Poate, dar , ca întotdeauna la Mozart, jocul este răspunsul la întrebările grave ale perfecţiunii ca ideal.

 Muzica ambientală a divertismentelor, cassaţiunilor şi serenadelor cunoaşte încă, la sfârşitul secolului al XVIII-lea, o perioadă de răspândire, corespunzând ca utilitate mai ales vieţii protocolare a serbărilor de la curţile nobiliare. Din punct de vedere  componistic, suntem în faţa unor forme de tranziţie spre simfonie, în care succesiunea părţilor aparţine încă suitei, iar variantele orchestrale sunt încă aleatorii, vădind unele preferinţe pentru instrumentele de suflat. Situată între muzica de distracţie, de dans şi cea de ascultat, Serenada va supravieţui ca gen, păstrată cu o tendinţă spre ultima ipostază şi în secolul următor, la compozitorii romantici. Pentru Mozart, acest gen a reprezentat un prilej de a se manifesta mai liber, pe linia fanteziei sale, atingând de-a lungul timpului perfecţiunea în unele dintre opusuri, cum ar fi serenadele „Haffner”, „Lodron” sau „Eine kleine Nachtmusik”. Primele partituri din acest gen – este şi cazul Serenadei nr. 4, în re major K.203 – aparţin finalului perioadei de la Salzburg. Lucrarea a fost compusă în vara anului 1774, pentru necesităţile curţii prinţului de Coloredo. Ea îmbină pulsul dansurilor la modă cu lirismul caracteristic serenadei şi jocul spiritual al replicilor şoptite într-un tempo alert. Mai puţin cunoscută melomanilor, această muzică are meritul de a ne dezvălui că Mozart, în „timpul liber” dintre două capodopere, îşi exersa  geniul cu micile trouvailluri  de-o clipă. Dar, este vorba de clipe preţioase, de mărgăritare care, în opera altor compozitori, ar fi strălucit. Altfel spus, muzica lui Mozart, aparţinând  zonelor de penumbră, nu aşteaptă decât să fie ascultată, spre bucuria tuturor. Căci, nu există o altă variantă în creaţiile sale, dincolo de perfecţiunea rostirii.

În cuprinsul Serenadei nr. 4, urmărim mai multe momente ce se succed de-a lungul celor şapte părţi ale lucrării: Andante maestuoso-Allegro assai; Andante; Menuet; Allegro; Menuet; Andante; Menuet-Prestissimo. Nu vă rămâne decât să vă întoarceţi în timp, acum două secole  şi mai bine, pentru a simţi cu imaginaţia atmosfera „timpului pierdut şi regăsit”. 

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro istoric

15 ianuarie 2019

AZI Piaţa ştirilor de azi

#DISCOVEREU. 551 de tineri cu vârsta de 18 ani din România au fost selectaţi pentru a primi permise de călătorie #DiscoverEU. Participanţii vor avea posibilitatea de a călători între 15 aprilie şi 31 octombrie 2019, pe o perioadă de până la 30 de zile. Peste 14.500 de tineri din toată Europa au fost selectaţi, din cei 80.000 înscrişi. [ Citeste mai departe ]

16 ianuarie 2019

AZI Prin Lume

BREXIT ÎN CEAŢĂ. Parlamentul European a organizat, astăzi, la Strasbourg, o dezbatere pe tema crizei generate de respingerea Acordului Brexit de catre Camera Comunelor. [ Citeste mai departe ]

16 ianuarie 2019

AZI Stat de drept

A PLECAT DIN ROMÂNIA ÎN 2016. Magistraţii Curţii de Apel Bucureşti au respins, astăzi, definitiv, cererea lui Elan Schwartzenberg de revocare a mandatului de arestare preventivă. Decizia din prima instanţă, a Tribunalului Bucureşti, a fost aceea de revocare a arestului preventiv pe numele lui Elan Schwartzenberg, însă procurorii au contestat soluţia. [ Citeste mai departe ]

16 ianuarie 2019

AZI În cultură

100% HAYDN. Violonistul Alexandru Tomescu va concerta, astăzi, de la ora 19.00, pe scena Sălii Radio, într-un concert 100% HAYDN. Concertul prezentat de Orchestra de Cameră Radio se va derula sub bagheta unui invitat special: Ladislau Horvath. [ Citeste mai departe ]

16 ianuarie 2019

AZI Prin ţară

PĂRINŢII AU REFUZAT VACCINAREA. Trei fraţi din Rădăuţi, cu vârste sub 5 ani, au fost internaţi în spital cu rujeolă, după patru luni fără niciun caz în judeţul Suceava, potrivit Direcţiei de Sănătate Publică Suceava. Copii nu sunt vaccinaţi. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Al nouălea deces provocat de gripă

Al nouălea deces provocat de gripă

Încă o persoană a murit din cauza virusului gripal, numărul deceselor ajungând astfel la nouă, a... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

ANCOM propune prelungirea perioadei de desemnare a CNPR ca furnizor de serviciu universal

ANCOM propune prelungirea perioadei de desemnare a CNPR ca furnizor de serviciu universal

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii propune prelungirea,... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Varianta emoţională a birocraţiei europene

Varianta emoţională a birocraţiei europene

Surse din interiorul Comisiei Europene ne-au declarat că membrii delegaţiei care s-a deplasat la... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

Refugiul de la Stillhouse Lake - Rachel Caine

Gina Royal este aparent definiţia banalităţii: o gospodină timidă din Midwest, cu o căsnicie fericită şi doi copii adorabili. Dar când un accident de maşină dezvăluie viaţă secretă de criminal în serie a soţului ei, este nevoită să se reinventeze că Gwen Proctor, mamă luptătoare care ar face orice pentru a-şi apăra copiii.

[ Vezi toate ]

Magazin

Tintin împlineşte 90 de ani. Aniversare cu acuzaţii de rasism

Tintin împlineşte 90 de ani. Aniversare cu acuzaţii de rasism

Aniversarea a 90 de ani de la apariţia personajului de benzi desenate Tintin este marcată de... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Dieta de după Sărbători

Dieta de după Sărbători

Efectele exagerărilor din perioada Sărbătorilor, cu mese multe şi copioase, ore de masă... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress